Kijk, een ondernemer voor de klas!

Al aan het begin van de coronatijd, zag ondernemer Marc van Hooijdonk zich gedwongen 5 van zijn 7 winkels te sluiten. Hij miste het werken met jonge mensen direct.

Naast zijn activiteiten als ondernemer, ging hij aan de slag als docent Ondernemen & Retail. Hij werkt met jongeren tussen de 17 en 20 jaar in Utrecht. Hij geniet van de interactie met de leeftijdsgroep.

Beslissingen nemen in coronatijd

‘De eerste 6 weken van de coronatijd vond ik als ondernemer heel ingewikkeld. Dat was de tijd waarin eigenlijk niks besloten werd. Ondernemen is behalve nadenken ook voelen en beslissen. Maar dat beslissen ontbrak. Totdat Wouter Koolmees een interview gaf en zei: “Het feit dat wij overheidssteun verstrekken, wil niet zeggen dat je je bedrijf niet moet klaarmaken voor na corona.” Toen heb ik maatregelen genomen. Toen zijn vijf van mijn zeven Tostiworld-winkels dicht gegaan. En ben ik parttime gestart als docent.’

vacature docent commercie

Minder evenementen, meer lesgeven

‘Werken met de doelgroep waar ik zo graag mee werk, dat viel dus voor vijfzevende deel weg. Behalve met winkels was ik ook altijd actief bij evenementen. 2021 was een drama. Door op het juiste moment de goede keuzes te maken, wat ook hoort bij ondernemen, kwamen we er goed doorheen. En je moet ook een beetje geluk hebben. Waar ik wel tegenaan liep, ik miste het contact met de jonge doelgroep die wij altijd aan het werk hebben met de evenementen. Dat is de reden waarom ik dacht aan lesgeven.’

 

‘In de zomer is
de school dicht:
goede com­bi­na­tie’

 

Op zoek naar een slimme combinatie

‘Toen ben ik op zoek ben gegaan naar mogelijkheden, om aan de slag te gaan in het onderwijs. Uitgekomen bij Metafoor Onderwijs. Eerst zag ik een vacature docent Economie. Daar heb ik dan toch wat minder affiniteit mee. Ook zag ik de vacature docent Ondernemer & Retail in het MBO. Dat sluit heel goed aan. Deels theorie en deels praktijk. Zomers heb ik veel tijd nodig voor evenementen. Dan is de school dicht, dus dat combineert mooi. Ik krijg veel energie van de combinatie, heerlijk.’

vacature docent commercie

Starten als docent

‘Toen ik begon als docent, moest ik eerst natuurlijk even de kat uit de boom kijken. Maar dan krijg ik daar gevoel bij en dan vind ik er ook wat van. Je moet gewoon dicht bij jezelf blijven. Een van de dingen die mij opviel aan andere docenten was: die zeggen 3 zinnen en dan ‘even centraal’ en dan 3 zinnen en dan ‘even opletten’, nog 3 zinnen en dan is het ‘even stil nou’. Ik dacht: ‘Je kunt wel zenden maar als ze nooit luisteren, dan appelleer je blijkbaar niet aan hun behoefte. Want het blijft gebeuren. Ik nam mij voor, als ze liever op hun telefoon zitten, boeien.’

 

‘Als ze lie­ver
op hun te­le­foon
zit­ten? Hun keuze’

 

Keuzes en consequenties

‘Ik ben toen die groep gaan confronteren met een verhaal over keuzes maken. Als je het hebt over ondernemen dan heb je het over verantwoordelijkheid nemen. Dan heb je het over keuzes en over consequenties. “Jongens, ik ga jullie wat vertellen. Daar heb ik mijn best op gedaan om dat voor te bereiden.” Dit is het doel, om de boodschap over te dragen. “Ik zou het leuk vinden als je luistert. Maak je een andere keus prima. Even goede vrienden, maar draag dan ook de consequenties.”’

vacature docent commercie

Kwetsbaarheid versterkt

‘Dan kijken ze je aan en vragen “Wat zijn dan de consequenties?” Als je niet oplet, loop je vertraging op. Want ik ga het niet twee keer vertellen. Dat hoort bij verantwoordelijkheid, keuzes maken. Dan merk je dat ze op een gegeven moment toch met je meegaan. Dat er interactie komt. Dat is het mooie van deze doelgroep. Wat ik heb gemerkt is, dat is dat als je je kwetsbaar opstelt op de goede manier, dat je dan niet zwak bent maar dat dat juist versterkt. De interactie met zo’n groep, dat is echt heel tof!’

Interactie over het ondernemersplan

‘Mijn lessen bestaan uit twee hoofddelen: het ondernemersplan en exploitatiemodellen. Het ondernemersplan gaat over het oprichten van een bedrijf, de naam en de commerciële activiteiten. Exploitatiemodellen gaan over het cijfermatige dus dan moeten de studenten begrotingen maken. En daar stel ik dan kritische vragen over. Als je ergens aan een knop draait, dan gebeurt er aan de andere kant ook iets. Dat interactieve dat spreek mij ook zo aan in het onderwijs.’

 

‘Het moet mat­chen
op kern­waar­den’

 

Lage behoefte aan zekerheid

‘Ondernemen is keuzes maken. Als ik zeg: “Ik maak morgen de muren paars, dan hoef ik niemand te bellen. Keuzes maken in vrijheid en onzekerheid. Dat is echt een thema, wat ik vaak terug wil laten komen in de les. Wat ik probeer te doen is dat studenten nadenken over de vraag of zij voor zichzelf kunnen inschatten in welke mate zij behoefte hebben aan zekerheid. Of dat veel is of dat het weinig is. Dan vertel ik ze zelf ook dat ik door de ervaringen in mijn leven een ongezond lage behoefte heb aan zekerheid.’

vacature docent commercie

Recruiter presenteerde de kernwaarden

‘Ik ben lui. Niet in de zin dat ik niet hard kan of niet hard wil werken – dat doe ik allemaal. Maar ik probeer zoveel mogelijk te bereiken met zo min mogelijk doen. Recruiter Nicolette kwam met potentiële opdrachten aan bij mij. Ik ben ervan overtuigd dat Nicolette in het gesprek met de school mijn kernwaarden heeft gepresenteerd. “Dit is wat bij jullie past.” Dan is het bij de school opgehaald en dan kom je op gesprek. Dan moet het matchen, soms matcht het en soms niet.’

 

‘Als je je
kwets­baar op­stelt,
krijg je in­ter­ac­tie’

 

Het klikt met recruiter Nicolette

‘Wat ik heel prettig vond in de gesprekken met Nicolette is, dat wij samen redelijk snel konden vaststellen: “Okee, dan is dit dus wie jij bent en dan past dit wel en dat niet.” Vond ik heel sterk. Ik heb natuurlijk geen papiertje, dus daar zit ook een risico aan. Nicolette heeft blijkbaar ook wat minder behoefte aan zekerheid, want ze heeft mij voorgesteld. Zij stelde de juiste vragen. Daar klikt het.’

vacature docent commercie

Ga jij zij-instromen?

Wil jij assistentie bij het vinden van jouw droombaan?

We helpen je graag een (nieuwe) start maken in het onderwijs.
Schrijf je in met een open sollicitatie.

Zij-instromers vor­men een be­lang­rijk deel,
van de oplossingen voor het lerarentekort.

Meer informatie over zij-instromen?
KLIK HIER

Of ga jij herintreden?

Als herintreder in het onderwijs,
maak jij het verschil.

Meer informatie over herintreden?
KLIK HIER

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo