Bouw je eigen (online) Escaperoom
In deze themabijeenkomst leer je een escaperoom te bouwen voor jouw leerlingen.
Lees meer
Didactisch coachen is een didactische aanpak van vragen stellen en aanwijzingen en feedback geven aan leerlingen gericht op leren. Heel praktisch en concreet vanuit de gedachte dat dat begint bij het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen.
Aan het einde van deze themasessie:
De docent als coach, dat klinkt vaak een beetje zweverig. Maar niets is vaag of zweverig aan didactisch coachen. Het is een didactische aanpak van vragen stellen en aanwijzingen en feedback geven aan leerlingen gericht op leren. Heel praktisch en concreet vanuit de gedachte dat dat begint bij het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen.
In deze themasessie verkennen we het (wetenschappelijk onderbouwde) gedachtegoed achter didactisch coachen. Je maakt kennis met de basisbeginselen en krijgt concrete handvatten aangereikt voor in jouw eigen klas. Handvatten gericht op het stellen van de juiste, ondersteunende vragen, gericht op het geven van aanwijzingen als dat echt nodig is en gericht op het geven van de juiste feedback op het juiste moment.
In het gelijknamige boek schrijven Voerman en Faber (2018) dat leerlingen die les krijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben beter presteren dan andere leerlingen. Maar het is natuurlijk niet voldoende om dat alleen maar uit te spreken. Leraren met hoge verwachtingen van hun leerlingen:
En natuurlijk zijn leraren met hoge verwachtingen van hun leerlingen vriendelijk tegen ze.
Meld je met een klik aan voor de themasessie Didactisch coachen.
In deze themabijeenkomst leer je een escaperoom te bouwen voor jouw leerlingen.
Lees meer
Canva is meer dan een mooie presentatietool. Als docent kun je er bijvoorbeeld instructievideo’s...
Lees meer