Actualiteit, AI en duurzaamheid: dit zien leerlingen graag terug in de les
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Het is hoog tijd voor vernieuwing van het Geschiedenis-onderwijs. Ook de politiek weet dat. Jonge mensen kunnen zich moeilijk inleven in een Geschiedenis die loopt tot 2001. Eerder dit jaar adviseerde een commissie onder leiding van D66-senator Paul Schnabel om Geschiedenis als schoolvak te laten verdwijnen en het vak te integreren met andere vakken. Voor Geschiedenis lijkt in de toekomst géén plaats.
Het Geschiedenis-curriculum is zwaar verouderd. Het werd vastgesteld in 2001. Een curriculum van vóór de aanslagen op de Twin Towers van 11 september 2001 in het hart van de ‘hoofdstad van de wereld’, het is van vóór de oorlogen in Irak en Afghanistan.
Het curriculum is van
vóór de aanslagen
van 11 september, Irak
en Afghanistan
Het Geschiedenis-onderwijs van nu is van vóór de opkomst van Pim Fortuyn en Balkenende, Geert Wilders en Mark Rutte. Het is van vóór het breed gedragen klimaatactivisme en ook van vóór de excuses voor de slavernij. Het is van vóór iPhones, sociale media, MeToo, Brexit, Trump, corona, Black Lives Matter, Isis en de huidige oorlogen in Oekraïne en Israël.
iPhone, #metoo, Isis
Trump, corona en de
nieuwe oorlogen
ontbreken
Het kabinet Rutte III gaf daarom opdracht tot vernieuwing. Rutte IV kwam daar weer op terug. En in de praktijk veranderde er niets. In 2022 vroeg staatssecretaris Sander Dekker een commissie om onderzoek te doen naar de toekomst van het lager en middelbaar onderwijs. De commissie ging aan de slag met de vraag: hoe moet het lager en middelbaar onderwijs er in 2032 uitzien?
Rutte startte en
stopte vernieuwing
en in 2022 volgde
advies voor 2032
Je kunt tieners en twintigers moeilijk kwalijk nemen dat zij moeite hebben zich te interesseren voor het verleden. Er is geen aansluiting met de wereld zoals zij die hebben leren kennen. Terwijl zij leven in een wereld waarin elke dag een nieuwe influencer (géén leraar) een verhaal vertelt dat wél heel duidelijk aansluit bij hun belevingswereld.
– – –
Menig docent denkt dat een ‘wij’-perspectief het inlevingsvermogen van de leerling bevordert. Maar..
Het tegendeel is waar. Spreken over ‘wij’ helpt leerlingen niet om zich te verplaatsen in een ver verleden. Waarom niet? Dat lees je hier.
– – –
Het curriculum dat nu onderwezen wordt op scholen eindigt met de val van de Berlijnse Muur in 1989 en de ontmanteling van de Sovjet-Unie in 1991. Die gebeurtenissen verleidden socioloog Francis Fukuyama om 32 jaar geleden te spreken en schrijven over het ‘einde van de geschiedenis’. Het is nu bijna 2024. Meneer Fukuyama leeft nog, maar zijn hypothese van toen kent al ontelbaar weerleggingen.
Geschiedenis stopt tussen de Berlijnse Muur en 11 september
Het verloop van de geschiedenis is vaak een soort toeval. Het heden is dat niet. Allerlei gebeurtenissen hebben geleid tot dit heden en niet tot een ander heden. Dat heden kan door verschillende mensen verschillend beleefd worden, maar er is écht maar 1 objectief (meetbaar) heden. Ja, er bestaan meerdere blikken op de werkelijkheid en ja, de werkelijkheid verandert. Daarom bestaan er nog niet meerdere werkelijkheden, of ieder zijn/haar eigen waarheid. Straks krijgen we nog verschillende versies van wetten, voor ieder wat wils.
Een grote variatie
aan gebeurtenissen
leidden tot het
toetsbare heden
Het is cruciaal voor de ‘verstandhouding’ in de samenleving, om jonge mensen een ‘objectief (getoetst) verleden’ aan te reiken. Dat is een verhaal over hoe en waarom het tot hier kwam, een verhaal dat gecheckt is door experts, die géén ander belang hebben dan achterhalen welke versie van de geschiedenis klopt. Van daaruit kunnen jonge mensen het vervolg van de geschiedenis zelf onderzoeken. Onderweg leren zij onderscheid maken tussen feiten en fabels, bronnen wegen, redeneren, argumenteren en archiveren. Daarom is het een gek idee dat in de toekomst geen plaats lijkt te bestaan voor het schoolvak Geschiedenis.
In de toekomst
géén plek voor
Geschiedenis als
zelfstandig vak
Eerder genoemde commissie, onder leiding van D66-senator Paul Schnabel, ging voor haar onderzoek in gesprek met leraren, leerlingen, schoolleiders en culturele instellingen. Eind januari 2023 werd het eindadvies overhandigd aan de staatssecretaris. Het lijkt erop dat Geschiedenis als zelfstandig schoolvak verdwijnt uit het standaard onderwijsaanbod. Het vak wordt geïntegreerd met andere vakken, zoals Staatsinrichting eerder opging in Geschiedenis.
Geschiedenis wordt
onderdeel van andere
schoolvakken
In het advies pleit de commissie voor een wettelijk vastgesteld kerncurriculum. Dit curriculum moet in ieder geval bestaan uit de vaste onderdelen Nederlands, Engels, Rekenen (inclusief Wiskunde), Digitale geletterdheid en Burgerschap. Drie leerdomeinen gaan de leerling in staat stellen ‘de wereld te begrijpen’: Mens & Maatschappij, Natuur & Technologie en Taal & Cultuur. ‘Vooral binnen het domein Mens & Maatschappij – waarin de vakken Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie en Maatschappijleer geïntegreerd lijken te worden – zal historische context gegeven worden.’
Geschiedenis vindt een
plek in het domein
Mens & Maatschappij
Het geschiedenisonderwijs balanceert tussen vernieuwing en behoud. Integratie in andere vakken lijkt een slimme zet om geschiedenis relevanter te maken. Maar, wordt dan niet alles een soort ‘project’? Is Geschiedenis niet juist een van de weinige vakken waar we feitenkennis nog rechttoe rechtaan overbrengen, zodat het bijdraagt aan zorgvuldig redeneervermogen? Is het behoud van Geschiedenis als zelfstandig vak niet cruciaal in tijden waarin kranten elke dag slechter gelezen worden?
Is Geschiedenis
niet cruciaal nu
we kranten steeds
slechter lezen?
Biedt het niet juist een solide basis, een kompas in een wereld vol vluchtige en soms twijfelachtige informatie? Terwijl we vernieuwing nastreven, mogen we niet vergeten dat disciplines zoals Geschiedenis een unieke rol spelen in het vormen van kritische denkers. De uitdaging? Een evenwicht vinden tussen integratie en behoud van fundamenten voor een doordacht begrip van verleden én heden.
Hier vind je de leukste vacatures docent Geschiedenis.
vacatures docent geschiedenis
Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg.
blog over economie
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer