Petitie voor lagere werkdruk in het voortgezet onderwijs
Onderwijsvakbonden lanceren een petitie voor landelijke afspraken om de werkdruk van VO-docenten...
Lees meer
Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs passen hun beleid aan, omdat zij het lerarentekort als onoplosbaar zien. Ze gaan experimenteren met studenten zonder lerarenopleiding die docenten ondersteunen. De Algemene Onderwijsbond (AOb) is hier woedend over en stelt dat er nog veel meer gedaan moet worden om het tekort op te lossen. Kan het onderwijs echt niet zonder drastische veranderingen?
De nieuwe koers in Amsterdam zet de discussie op scherp: accepteren we het lerarentekort als onvermijdelijk? De AOb ziet deze ontwikkeling als een gevaarlijke trend en overweegt acties om het tij te keren. Het roept de vraag op: willen we traditioneel onderwijs, waarin elke leerling recht heeft op een bevoegde leraar, of geven we toe aan de situatie en accepteren we een grote verandering in de manier waarop onderwijs wordt gegeven?
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is verontwaardigd over de nieuwe plannen van Amsterdamse schoolbesturen om het onderwijs anders te organiseren zonder de focus op het oplossen van het lerarentekort. Volgens AOb-voorzitter Tamar van Gelder zijn niet alle mogelijke oplossingen benut, en het tekort is volgens haar geen onvermijdelijk probleem, maar een gevolg van structurele tekortkomingen. “We moeten de financiële drempel weghalen op de pabo en het zij-instromerstraject gratis maken. We moeten het beroep leerkracht aantrekkelijk maken door autonomie aan de leerkrachten terug te geven en de werkdruk te verlagen.”
Wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg in Amsterdam staat positief tegenover de afspraken tussen schoolbesturen en benadrukt het belang van solidariteit om het lerarentekort aan te pakken. Hoewel het probleem ernstig is, is zij optimistisch over het aantrekken en behouden van nieuwe leerkrachten, en vindt ze dat we nooit mogen wennen aan het tekort. “Het tekort is een probleem voor iedereen, maar ongelijk verdeeld. Daarom is de solidariteit tussen besturen zo goed. Ik ben heel blij dat ze niet concurreren met elkaar, maar zich juist hebben verenigd.”
De Amsterdamse schoolbesturen presenteren een nieuwe langetermijnstrategie, waarbij studenten zonder lerarenopleiding vakdocenten gaan ondersteunen. Ook is er een gentlemen’s agreement gesloten om te voorkomen dat leraren gaan “shoppen” voor hogere salarissen. Van Gelder van de AOb bekritiseert deze aanpak en stelt dat scholen beter moeten kijken naar hun eigen rol in het behouden van leraren.
De AOb overweegt acties om hun onvrede over de huidige aanpak te uiten. Ze pleiten voor het wegnemen van financiële drempels voor lerarenopleidingen en het aantrekkelijker maken van het beroep door werkdruk te verlagen en meer autonomie te geven. Volgens Van Gelder mogen we ons niet neerleggen bij het tekort. En moet alles gedaan worden om te voorkomen dat de oplossing van de scholen in Amsterdam in meer plaatsen ingezet zal gaan worden, terwijl op deze manier een échte oplossing uitblijft.
Bron: Frustratie over plannen tegen lerarentekort.
Wel bestaat een mismatch. Weten hoe dat zit?
Onderwijsvakbonden lanceren een petitie voor landelijke afspraken om de werkdruk van VO-docenten...
Lees meer
Lees meer