Actualiteit, AI en duurzaamheid: dit zien leerlingen graag terug in de les
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Rien Janssen maakte onlangs de overstap naar het mbo. Voorheen gaf Rien les in het volwassenonderwijs. Nu is Rien docent Ondernemersvaardigheden op het ROC Midden Nederland. Hij ziet een aantal verschillen tussen het mbo en vavo. Lees hier hoe Rien Janssen van start is gegaan in het mbo. En kijk welk advies dat er gegeven wordt van toepassing kan zijn voor jou.
De eerste weken zijn Rien goed bevallen, hoewel hij meteen tegen een paar uitdagingen aanliep. “Ik had wat problemen met de systemen van ROC Midden Nederland,” vertelt hij. “Daardoor was het in het begin wat lastiger om de lesstof, examens en andere informatie te vinden. Maar met een beetje flexibiliteit en creativiteit kom je er wel doorheen. Ondanks dit kleine probleem heb ik het hier erg naar mijn zin.”
De eerste weken
bevallen uitstekend
Rien voelt zich warm ontvangen door zijn nieuwe collega’s. “Op het ROC is er een team van twee personen dat zich specifiek richt op de begeleiding van docenten in keuzevakken. Ze doen dit op een vriendelijke en gastvrije manier. Ik ben erg tevreden over de manier waarop ik ben verwelkomd en ondersteund door het team,” aldus Rien.
“De lessen zijn tot nu toe erg leuk. Het zijn lange lessen van drie uur, dus het is belangrijk om ze interessant te houden voor de studenten. Ik zorg er altijd voor dat ze twee pauzes hebben, zodat ze even kunnen bewegen of naar het toilet kunnen. Je merkt dat sommige studenten wat onrustig zijn; ze zijn bijna de schoolbanken ontgroeid. Het is daarom belangrijk om de les zo boeiend te maken dat ze erbij blijven,” vertelt Rien.
Belangrijk: de lessen
interessant maken
Een belangrijke tip voor beginnende leerkrachten is om vooral jezelf te blijven in de klas. Laat je niet overweldigen door de dynamiek van de klas en blijf rustig en vriendelijk. Maak je lessen boeiend en interessant, en betrek de leerlingen actief. Neem de tijd om een positieve relatie op te bouwen en toon interesse in hun individuele behoeften. Door deze benadering zul je merken dat je een ondersteunende leeromgeving creëert en de leerlingen vanzelf mee krijgt en in je lessen.
Benieuwd naar de start van anderen? Lees hier hun verhalen:
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer