Blog

Prompten als denkhulp: niet alleen voor AI, maar ook voor jezelf

Door: Patricia van Slobbe | Gepubliceerd op: 09-04-2025

AI prompting is hot. En ja: wie slim wil werken met AI-tools zoals ChatGPT, moet weten hoe je een goede prompt schrijft. Maar laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk pas het begin. Want prompten is niet alleen iets wat je tegen een AI zegt — het is vooral iets wat je van jezelf vraagt.

AI prompting zorgt voor denkstructuur

Een goede prompt dwingt je om na te denken: Wat wil ik eigenlijk precies weten? Wat is mijn doel? Hoe wil ik het gepresenteerd krijgen? Vragen die je ook zonder AI prima kunt stellen. Prompten helpt je dus om je eigen denken te structureren. Voor leerlingen en studenten is dat minstens zo waardevol als het eindantwoord zelf.

Een didactisch hulpmiddel

Voor docenten geldt hetzelfde. In plaats van te focussen op ‘de perfecte prompt’ als magische formule, kun je prompten ook inzetten als didactisch hulpmiddel. Laat leerlingen zélf goede prompts bedenken bij een opdracht. Of vraag ze een AI-antwoord kritisch te herschrijven. Zo gebruik je AI niet alleen als antwoordmachine, maar als aanleiding tot denken.

Prompten is daarmee veel meer dan een technische vaardigheid. Het is een manier van kijken, denken en leren. Door je vraag helder te formuleren, wordt je eigen denkproces scherper. En dat maakt prompten misschien wel de meest onderschatte metacognitieve tool van dit moment.

Wil je meer weten over goed AI prompten?

Patricia Slobbe van OnderwijsArena legt in de gratis webinar AI prompts in het onderwijs op 12 mei 2025 uit hoe je effectieve AI-prompts schrijft die je direct kunt toepassen in je lessen. Zo leer je AI-tools optimaal te gebruiken en behaal je de beste resultaten.
Meld je aan voor de webinar!

Patricia van Slobbe
Auteur
Patricia is een voormalig docent Engels en een eeuwige docent in hart en nieren. Ze is al meer dan 10 jaar actief als trainer, coach en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in didactische excellentie. Ze is medeoprichter van OnderwijsArena, een levendig platform voor docenten die van leren hun vak hebben gemaakt en die weten dat lesgeven een ambacht is: je bent nooit uitgeleerd. Ze is co-auteur van twee succesvolle boeken over effectief leren met ICT en heeft onlangs een internationale online cursus gelanceerd voor docenten wereldwijd die meer willen doen met onderwijstechnologie in hun klaslokaal zonder eindeloze 'App Safari's'.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo

✉ Nieuwsbrief

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken:
Passende vacatures
Toegang tot webinars
Blogs en onderwijsnieuws
Regelmatig leuke winacties

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We wijzen je op onze privacyverklaring.