
Pesten stopt hier: de kracht van de leraar
Ontdek hoe jij als onderwijsprofessional pesten voorkomt en zorgt dat iedere leerling zich veilig en...
Lees meer
AI prompting is hot. En ja: wie slim wil werken met AI-tools zoals ChatGPT, moet weten hoe je een goede prompt schrijft. Maar laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk pas het begin. Want prompten is niet alleen iets wat je tegen een AI zegt — het is vooral iets wat je van jezelf vraagt.
Een goede prompt dwingt je om na te denken: Wat wil ik eigenlijk precies weten? Wat is mijn doel? Hoe wil ik het gepresenteerd krijgen? Vragen die je ook zonder AI prima kunt stellen. Prompten helpt je dus om je eigen denken te structureren. Voor leerlingen en studenten is dat minstens zo waardevol als het eindantwoord zelf.
Voor docenten geldt hetzelfde. In plaats van te focussen op ‘de perfecte prompt’ als magische formule, kun je prompten ook inzetten als didactisch hulpmiddel. Laat leerlingen zélf goede prompts bedenken bij een opdracht. Of vraag ze een AI-antwoord kritisch te herschrijven. Zo gebruik je AI niet alleen als antwoordmachine, maar als aanleiding tot denken.
Prompten is daarmee veel meer dan een technische vaardigheid. Het is een manier van kijken, denken en leren. Door je vraag helder te formuleren, wordt je eigen denkproces scherper. En dat maakt prompten misschien wel de meest onderschatte metacognitieve tool van dit moment.
Patricia Slobbe van OnderwijsArena legt in de gratis webinar AI prompts in het onderwijs op 12 mei 2025 uit hoe je effectieve AI-prompts schrijft die je direct kunt toepassen in je lessen. Zo leer je AI-tools optimaal te gebruiken en behaal je de beste resultaten.
Meld je aan voor de webinar!
Ontdek hoe jij als onderwijsprofessional pesten voorkomt en zorgt dat iedere leerling zich veilig en...
Lees meer
Coaching en intervisie worden steeds vaker ingezet als hulpmiddel. Sarita Sylvester van Edu Coaches...
Lees meer