Blog

Peerfeedback: Een krachtige tool voor activerend leren

Door: Patricia van Slobbe | Gepubliceerd op: 29-11-2024

Peerfeedback is een effectieve manier om je onderwijs activerend te maken en studenten en leerlingen te betrekken bij hun eigen leerproces. In dit blog bespreken we hoe je peerfeedback kunt inzetten om kritisch denken en verantwoordelijkheid bij studenten te stimuleren. Waar we over studenten spreken, bedoelen we ook leerlingen.

Waarom peerfeedback?

Studenten leren vaak meer van feedback van hun medestudenten dan alleen van de docent. Door kritisch naar elkaars werk te kijken, wegen ze feedback af en bepalen ze zelf wat bruikbaar is. Dit proces bevordert hun kritisch denkvermogen en vergroot hun verantwoordelijkheidsgevoel voor hun eigen leerproces.

Training in feedback geven

Om peerfeedback effectief te laten zijn, is het essentieel om studenten goed te trainen in het geven van feedback. Zonder duidelijke instructies blijven ze vaak steken in oppervlakkige complimenten of verduidelijkende vragen. Laat studenten oefenen met het geven van feedback op opdrachten van eerdere jaren en bespreek de resultaten. Dit helpt hen om constructieve feedback te leren geven en ontvangen.

Structuur aanbrengen

Het bieden van structuur is cruciaal bij peerfeedback. Gebruik een rubric of beoordelingsmodel om ervoor te zorgen dat studenten op alle relevante aspecten feedback geven. Als je geen rubric gebruikt, leer ze dan systematisch te werk te gaan, van algemene structuur naar details zoals inhoud, stijl en taalgebruik. Of bepaal eerst samen wat belangrijke componenten in de beoordeling zijn.

Diversiteit in feedback

Om een breder perspectief te bieden, laat studenten feedback geven op meerdere werkstukken en ontvangen van verschillende medestudenten. Het is nuttig om de feedback niet anoniem te laten, zodat studenten verantwoordelijkheid voelen en met elkaar in gesprek kunnen gaan.

De rol van dialoog

De dialoog tussen feedbackgever en -ontvanger is cruciaal voor het leerproces. Geef als docent ruimte aan studenten om zelf tot verdieping te komen zonder direct in te grijpen met jouw feedback. Wees niet bang dat de kwaliteit van de feedback onvoldoende is: het geven van peerfeedback is met name voor de gever een belangrijke leeractiviteit. Jij geeft later in het proces ook expert-feedback.

Door peerfeedback effectief in te zetten, creëer je een leeromgeving waarin studenten actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces en dat van hun medestudenten. Ze leren kritisch denken, constructieve feedback geven en ontvangen, en hun werk verbeteren op basis van de feedback die ze krijgen.

Met deze aanpak maak je van peerfeedback een krachtige tool voor activerend leren in jouw klas!

Meer weten? Meld je dan aan voor de webinar op maandag 2 december 2024:

Webinar peerfeedback

Patricia van Slobbe
Auteur
Patricia is een voormalig docent Engels en een eeuwige docent in hart en nieren. Ze is al meer dan 10 jaar actief als trainer, coach en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in didactische excellentie. Ze is medeoprichter van OnderwijsArena, een levendig platform voor docenten die van leren hun vak hebben gemaakt en die weten dat lesgeven een ambacht is: je bent nooit uitgeleerd. Ze is co-auteur van twee succesvolle boeken over effectief leren met ICT en heeft onlangs een internationale online cursus gelanceerd voor docenten wereldwijd die meer willen doen met onderwijstechnologie in hun klaslokaal zonder eindeloze 'App Safari's'.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo