Actualiteit, AI en duurzaamheid: dit zien leerlingen graag terug in de les
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Bellen: voor velen een angst, maar recruiter Racha doet niets liever. Ze matchte al tientallen docenten aan de juiste baan en ze is nog lang niet klaar: “De vastberadenheid heb ik van mijn vader.”
Hoewel Racha bekend staat als een lieve collega die altijd in is voor een praatje, zie je haar op kantoor ook vaak met de telefoon aan haar oor, of geconcentreerd achter haar computer, zoekend in onze database of op LinkedIn naar de perfecte docent.
“De meeste scholen waar ik mee werk ken ik ondertussen goed. Daardoor voel ik goed aan welke docent waar past.”
Deze recruiter laat namelijk geen gras groeien over de zoekopdracht van klanten. Ze gaat het liefst gelijk voor ze aan de slag en vindt via verschillende kanalen de kandidaten die écht goed passen. “De meeste scholen waar ik mee werk ken ik ondertussen goed. Daardoor voel ik goed aan welke docent waar past.”
Waar komt die vastberadenheid vandaan? Daar hoeft Racha niet lang over na te denken: “Dat heb ik echt van mijn vader. Hij kwam als Marokkaanse gastarbeider naar Nederland om hier voor ons iets moois op te bouwen. Mijn vader was iemand die echt door streed, altijd alles netjes wilde regelen. Dat doorzetten heeft hij aan ons doorgegeven.”
“Mijn vader kwam als Marokkaanse gastarbeider naar Nederland. Mijn doorzettingsvermogen heb ik van hem.”
Tijdens haar studietijd ontdekte Racha haar affiniteit met klantcontact: “Ik werkte bij een callcenter en als je je doelen haalde kon je leuke extraatjes winnen, dat was leuk,” vertelt ze “Maar ik vond het ook gaaf om echt aan m’n communicatieskills te werken en de klachten van klanten op zo’n manier op te lossen dat het voor zowel hen als het bedrijf een goede oplossing was.”
Inmiddels zit Racha alweer 18 jaar in de uitzendbranche, waarvan vijf bij Metafoor Onderwijs. Ze doet haar werk met veel plezier. De moeilijkste vacatures vindt ze het leukst. “Soms komt er zo’n vacature voorbij waarvoor ze niemand kunnen vinden. Dan denk ik: ‘geef die maar aan mij, ik ga mijn best doen om wél iemand te vinden.’”
“Soms komt er zo’n vacature voorbij waarbij ze niemand kunnen vinden. Dan denk ik: ‘geef die maar aan mij.’”
Een uitdaging die Racha is bijgebleven waren de twee vacatures voor een school die bekend stond om zijn leerlingen met ernstige ged
ragsproblemen. De school was al jaren op zoek naar nieuwe docenten techniek, maar de vooroordelen over de school hielden sollicitanten tegen. “Eerlijk gezegd had ik die vooroordelen zelf eerst ook,” vertelt Racha. “maar toen een collega bij ze langs was geweest en me meer vertelde over de school moest ik mijn beeld bijstellen.”
Haar ervaring met het bijstellen van haar vooroordelen kon Racha vervolgens goed gebruiken om kandidaten te begeleiden in het sollicitatieproces. “Ik vond uiteindelijk twee docenten. Ik zei tegen ze: ‘Ga eerst maar eens kijken, je hoeft nergens ja op te zeggen.’ Uiteindelijk zijn ze daar op gesprek geweest, hebben ze meegelopen, en ze zitten er nu, twee jaar later, nog steeds.”
Racha helpt je graag!
Contact opnemen
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer