Nieuws

Jongeren gebruiken minder Engels dan we denken

Gepubliceerd op: 20-01-2025

Gebruiken je leerlingen veel Engelse woorden en ben je bezorgd dat dit hun vaardigheden in het Nederlands beïnvloedt?  Misschien is je angst onterecht. Uit recent onderzoek van de Katholieke Universiteit van Leuven blijkt dat kinderen en jongeren veel minder Engels dan veel volwassenen denken.

Jongeren zien Engelse woorden als een verrijking van hun taal, en gebruiken het om stijl en expressie toe te voegen afhankelijk van de context van de situatie en hun sociale rol. Dit vertelt onderzoeker Melissa Schuring in het NRC. Zelf zien jongeren het Engels dan ook niet als een bedreiging voor hun moedertaal maar als een verrijking ervan.

Engelse woorden worden gebruikt om bepaalde stijlen of gevoelens uit te drukken en dienen als een van de taal, afhankelijk van de situatie en het gezelschap. Dit toont aan dat jongeren taalkundig flexibel zijn en Engels inzetten als een creatief en expressief element in hun taalgebruik.

Hoeveel Engels er gebruikt wordt is sterk afhankelijk van de context en de sociale rol van de jongere daarin. Vraag je jongeren bijvoorbeeld de rol van gamer of rapper na te spelen, dan gebruiken ze veel meer Engels dan wanneer ze een traditionele of formele rol als leraar of boer aannemen.

 

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo