De Differentiatie Diamant: recht doen aan verschillen in de klas
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Een nieuwe maand, een nieuwe stelling van onze Metafoor Onderwijs bureaukalender. Ditmaal vroegen wij jullie mening over de stelling: Ik overweeg dezelfde functie bij een andere school.
Middels inzendingen van onze docenten en een poll op onze Facebook pagina, kregen wij een nogal verdeeld beeld. Met 60% van de stemmen gaf een kleine meerderheid van de respondenten aan, niet te overwegen om dezelfde functie bij een andere school uit te willen gaan oefenen.
De redenen om op dezelfde school te willen blijven, liepen behoorlijk uiteen. Toch waren er enkele punten die wij herhaaldelijk terug zagen komen. De meest voorkomende hiervan hebben wij voor jullie gebundeld in deze blog.
Niet te veel lesuren
Uit de reacties werd duidelijk dat veel docenten op dezelfde school willen blijven vanwege hun tevredenheid over het aantal uren dat zij lesgeven. Hierdoor hebben zij genoeg tijd om de lessen degelijk voor te bereiden en spenderen zij niet teveel tijd aan nakijken. Het logisch gevolg daarvan is dat zij niet de forse werkdruk ervaren die door sommige van hun collega’s op andere scholen wel ervaren worden.
Kleine klassen
Een aantal docenten gaf aan blij te zijn dat zij lesgeven aan kleinere klassen. Ze vinden het erg belangrijk dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdiend en ook echt nodig heeft. Zij vinden dit niet alleen om hun vak zo goed mogelijk over te kunnen brengen, maar vooral ook om een persoonlijke band met elke leerling te kunnen opbouwen. Daarnaast kost het hen minder moeite om de klas onder controle te kunnen houden, wat net als het punt hierboven bijdraagt aan een vermindering van werkdruk.
Schoolcultuur
Ook werd meermaals de prettige cultuur op de huidige school benoemd. Het gevoel dat zij in een hecht team werken met gedeelde normen en waarden. Waarbij de docenten zichzelf kunnen zijn en zich daardoor op hun gemak voelen. De invloed hiervan moet niet onderschat worden aangezien onderzoek aantoont dat 11% van de docenten gepest wordt door collega’s.
De termen professionele en efficiënte schoolculturen zijn ook meerdere malen genoemd Voorbeelden hiervan zijn vergaderingen die niet onnodig lang duren. En klantgerichtheid, waarbij de student als klant gezien wordt.
Carrièrekansen
Tot slot werd duidelijk dat de docenten waarde hechten aan de kansen voor hun carrière die de huidige school biedt. Ze geven aan erg te spreken te zijn over het feit dat zij zich kunnen ontwikkelen tot mentor of decaan. Maar zij zijn ook erg tevreden met de mogelijkheid tot het behalen van een eerstegraads bevoegdheid, het volgen van cursussen of om plaats te nemen in een commissie.
Op zoek naar een passende school?
Ben jij een docent die nog zoekende is naar een school waarmee je een goede match hebt? Dan helpen wij jou hier graag bij. Je kan via deze pagina een geheel vrijblijvend adviesgesprek bij ons aanvragen om te kijken waar jouw mogelijkheden liggen en hoe wij je kunnen helpen die te realiseren.
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Die ene jongen die altijd te laat komt of dat meisje dat ineens veel slechtere cijfers haalt: als...
Lees meer