De Differentiatie Diamant: recht doen aan verschillen in de klas
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Na het behalen van mijn eerstegraads bevoegdheid voor Engels wilde ik helemaal geen docent worden. Ik wilde het bedrijfsleven in. Naast een eigen bedrijf zette ik met drie anderen een stichting op. We haalden studenten uit ontwikkelingslanden naar Nederland om stage te lopen, stuurden experts naar die landen en organiseerden studiereizen voor ondernemers. Kennisoverdracht speelde hierbij een belangrijke rol. Hierdoor werd mijn interesse in het overdragen van kennis steeds sterker. Ik besef dat ik eigenlijk mijn hele leven al, op wat voor manier dan ook, les geef. Vanaf de lagere school hielp ik anderen al met bijvoorbeeld bijles.
‘Wat je doet, als je het doet, doe het dan goed’, – Robert van Weldam
HET duwtje dat ik nodig had
Als ik eerlijk ben, deed ik niet zo veel op de universiteit. Uitgaan, geld verdienen en sporten vormden altijd wel een excuus om studiezaken te laten liggen. Dat gold ook voor mijn scriptie. Ik had het geluk dat een Schotse professor daar verandering in bracht. Ik kwam hem tegen in de bus. Hij zei: ‘Hé Robert, je laat je scriptie toch niet zo liggen hè?’ Dat was net het duwtje dat ik op dat moment nodig had want drie maanden later was mijn scriptie af. Die ontmoeting is meer dan 35 jaar geleden, maar ik herinner me hem nog als de dag van gisteren. Ik ondervond toen dat een toevallige gebeurtenis een grote betekenis voor iemand kan hebben. En dat is ook wat ik probeer te doen bij mijn leerlingen en studenten. Niet alleen kennis overdragen, maar ook bijdragen dat iemand de volgende stap neemt.
Een bijzondere werkdag
Als docent heb je met mensen te maken en dat vind ik leuk aan mijn werk. Ik heb aan verschillende doelgroepen lesgegeven, van hbo-studenten tot leerlingen met een achterstand. Vroeger had ik geen voorkeur voor een doelgroep, maar nu heb ik een voorkeur voor havo- en vwo examenklassen. Ik ben het liefst bezig met de stof zo overdragen dat leerlingen er ook echt iets aan hebben. Wat mijn werkdag bijzonder maakt is wanneer een leerling waardering toont: ‘o meester dat wist ik niet’. Leerlingen het licht laten zien, daar geniet ik van.
Wil je in het kader van de Dag van de leraar weten waarom andere collega’s docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Stijn Aerden en Belinda Kroes. En hier kun je ervaringen bekijken van docenten die vertellen over hun start in het onderwijs.
Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Die ene jongen die altijd te laat komt of dat meisje dat ineens veel slechtere cijfers haalt: als...
Lees meer