De Differentiatie Diamant: recht doen aan verschillen in de klas
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Vanaf mijn vierde wist ik dat ik ‘juf’ wilde worden. In mijn familie vind je vijf generaties onderwijsmensen. Het is een familiedingetje. Ook mijn vader was meester. Vanaf mijn zesde zat ik bij hem op school waarvan twee jaar bij hem in de klas. Later tijdens mijn opleiding heb ik bij hem in de klas stage gelopen. Dat was een mooie ervaring. Meneer Tammerijn is me altijd bijgebleven, hij kon fantastisch voorlezen. Ik weet nog precies welke boeken: ‘Kruistocht in spijkerbroek’ en ‘Boris’. Het is een beetje theater wat je daar staat te doen. Passie en beleving werkt aanstekelijk en nodigt uit tot leren. Leerlingen meenemen in een belevenis, daar geniet ik van. En zij ook!
“Je mag zo’n 50 jaar werken, hoe houd je dat vol? Doe wat je leuk vindt en wat je kunt”, – Anneloes Meijer
Het hart op de tong
Ik vind het spel tussen mij en de student interessant. De doelgroep waar ik nu voor werk, mbo niveau 2, past me als een jas. Het zijn vaak pure en primitief reagerende studenten en hebben het hart op de tong. Ze gaan van “Juf, wat heb je leuke schoenen” tot een hulpvraag. Je kunt veel voor ze betekenen. Uiteraard qua kennisoverdracht, maar nog meer geniet ik van het begeleiden op persoonlijke ontwikkeling en een positief welbevinden. Ik had in het primair onderwijs al voorkeur voor oudere leerlingen met ‘een rugzak’. Al die ‘lastige pubers’ die de basisschool verlaten en dan in de brugklas bij jou terugkomen om vol trots hun rapport te laten zien, dat is toch bijzonder!
Lekker administratie doen
In het primair onderwijs ervaarde ik veel werkdruk, bijvoorbeeld de administratieve rompslomp. Dat is – naast mijn wens om met een oudere doelgroep te werken – reden van mijn overstap naar het praktijkonderwijs en later het mbo geweest. Tegenwoordig kan ik dat administratieve stuk beter waarderen. Ik heb eigenlijk heel afwisselend werk. Ik sta het ene moment vol passie voor een groep studenten en het andere moment zit ik tussen collega’s achter mijn computer. Ik hoop dat werken in het onderwijs weer aantrekkelijker wordt voor jongeren want het is echt een fantastische baan!
Wil je in het kader van ‘de Dag van de leraar’ weten waarom andere collega’s docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Stijn Aerden, Belinda Kroes en Robert van Weldam.
Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Die ene jongen die altijd te laat komt of dat meisje dat ineens veel slechtere cijfers haalt: als...
Lees meer