Blog

5 redenen om poëzie te introduceren in je klas

Door: Sietske Broekhuizen | Gepubliceerd op: 30-01-2025

“In dit plooibare huis dat huid heet”, schrijft huisdichteres van 2025, Charlotte Van den Broeck. De Poëzieweek 2025 staat in het teken van het thema ‘lijfelijkheid’.  Wat maakt poëzie zo belangrijk voor leerlingen?

1. Emotionele expressie en begrip

Poëzie moedigt jongeren aan om hun gevoelens en gedachten op een diepgaande manier te verkennen. Het schrijven of lezen van gedichten kan helpen bij het verwerken van complexe emoties en situaties, wat bijdraagt aan emotionele intelligentie en persoonlijke groei.

2. Creatief denken en probleemoplossing

Poëzie daagt uit tot creatief denken. Het vinden van de juiste woorden, het spelen met metaforen en het construeren van beelden vereist cognitieve vaardigheden die ook buiten de literatuur van pas komen. Jongeren leren op een andere manier naar tekst en wereldproblemen te kijken, wat innovatief denken stimuleert.

3. Taalvaardigheid en woordenschat

Het werken met poëzie verrijkt de woordenschat en verbetert de taalvaardigheden. Jongeren leren spelen met taal, wat niet alleen hun schrijfvaardigheden bevordert maar ook hun vermogen om complexe teksten te begrijpen en kritisch te analyseren.

4. Culturele en sociale bewustwording

Poëzie kan een spiegel zijn van de maatschappij. Gedichten behandelen vaak thema’s zoals sociale gerechtigheid, liefde, verlies en identiteit. Dit stelt jongeren in staat om zich te verbinden met en na te denken over diverse culturele en sociale vraagstukken.

5. Persoonlijke identiteit en zelfvertrouwen

Het creëren en voordragen van poëzie kan het zelfvertrouwen van jongeren versterken. Door hun gedachten en gevoelens te delen, bouwen ze aan hun persoonlijke identiteit en leren ze zichzelf beter uit te drukken.

Inspiratie nodig? Op de website van de poëzieweek vind je lessuggesties en meer.

Sietske Broekhuizen
Auteur
Studeerde Journalistiek in Ede en werkte daarna jaren in de non-profit sector. Schrijft hier over wat (aankomend) docenten bezighoudt. Sietske Broekhuizen (Hengelo, 1988) geeft ook les aan communicatiespecialisten uit niet-Westerse landen.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo