De Differentiatie Diamant: recht doen aan verschillen in de klas
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
De leerlingen uit het voortgezet onderwijs doen een boekje open over docenten. Ben je benieuwd wat ze over jou zeggen? Wij lichten een tipje van de sluier op… Docenten liegen!
Leugen 1: ‘Ik ben nog bezig met nakijken’
‘Yeah right’ zeggen de leerlingen. Dit is volgens hen een snelle smoes om leerlingen af te poeieren wanneer ze om hun cijfer vragen. ‘De docent is waarschijnlijk niet eens begonnen’.
Leugen 2: ‘Wij hebben geen voorkeur voor leerlingen’
‘Bla bla bla’. Leerlingen denken goed in te kunnen schatten of ze jouw favoriete leerling zijn of niet. Dat je geen voorkeur hebt voor leerlingen is complete ‘bs’.
Leugen 3: ‘Ik heb ook een leven’
Leerlingen hebben werkelijk (waar) geen idee, ze denken dat docenten geen leven hebben. Ze denken dat je naast het werk geen sociaal leven hebt en dus alle tijd hebt om huiswerk en toetsen na te kijken.
Leugen 4: ‘De huiswerkopdracht van de week was…’
Het is niet echt een leugen, maar leerlingen denken vaak dat je niet eens meer weet wat je als huiswerk opdracht hebt meegegeven. Je verzint maar wat.
Leugen 5: ‘Dit wordt een makkelijke toets’
‘Deze stof hebben jullie al gehad en zou je makkelijk kunnen maken’. Een complete leugen volgens de leerlingen. Zij denken dat docenten dit als een smoes gebruiken om minder weerstand te krijgen.
Heb je zelf nog een leuke anekdote, deel het met ons in de reactie!
Zorgen over het lerarentekort?
Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer
Die ene jongen die altijd te laat komt of dat meisje dat ineens veel slechtere cijfers haalt: als...
Lees meer