Ontmoet Regiocoördinator Ahad Khan
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works vroeg het tientallen leerlingen. Dit leidde tot vier verrassende inzichten.
Als we praten over onderwijsvernieuwing, denken we vaak aan experts, beleidsmakers en onderwijskundigen die plannen maken om de schoolomgeving te verbeteren. Young Works pakte het anders aan en organiseerde tussen februari en september 2024 vier leerlingendagen waarop tientallen leerlingen per vak meedachten over vernieuwing. Ze brachten spontane ideeën in en gaven feedback op voorstellen van vakvernieuwingscommissies.
De onderzoekers kwamen tot deze vier overkoepelende inzichten:
Leerlingen missen vaak de aansluiting van hun lesstof op actuele gebeurtenissen. Ze leren graag aan de hand van actuele thema’s en nieuwsitems die de wereld van nu weerspiegelen. Door verouderde lesboeken en het uitblijven van maatschappelijke discussies in de klas gaat deze verbinding nog vaak verloren. Vernieuwingen waarbij onderwerpen als dierproeven in biologie of energievoorziening in scheikunde worden besproken, ontvangen leerlingen dan ook positief.
Leerlingen waarderen praktijkgerichte voorbeelden die hen voorbereiden op het dagelijks leven, zoals het kunnen spreken van een vreemde taal op vakantie of het kiezen van verzorgingsproducten. Veel onderwijsvernieuwingen spelen hierop in door opdrachten te verbinden met alledaagse situaties, wat vakken voor hen begrijpelijker en relevanter maakt.
Nieuwe technologieën zoals AI worden snel omarmd door leerlingen, die vinden dat het onderwijs hierin achterloopt. Ze willen leren hoe AI hen kan ondersteunen in hun studie en vaardigheden, maar ook hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen manipulatie en fake news. Samenwerken met AI, bijvoorbeeld bij het leren coderen, sluit goed aan op hun wensen.
Leerlingen zijn enthousiast over het thema duurzaamheid omdat het de lesstof concreet en actueel maakt. Opdrachten zoals debatten over waterstofauto’s bij natuurkunde of projecten rond de Sustainable Development Goals sluiten goed aan bij hun interesses. Wel willen ze dat dit thema afwisselend behandeld wordt, zodat herhaling en verveling voorkomen worden.
Meer informatie over dit onderzoek vind je op de website van Young Works. Ben je VO -of MBO-docent en toe aan een nieuwe uitdaging? Kijk dan eens bij onze vacatures.
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer
Leerlingen verschillen op veel vlakken. Leer differentiëren vanuit drie perspectieven.
Lees meer