Petitie voor lagere werkdruk in het voortgezet onderwijs
Onderwijsvakbonden lanceren een petitie voor landelijke afspraken om de werkdruk van VO-docenten...
Lees meer
Bij Metafoor Onderwijs ontvingen we maandag een mooie bloemetje met een felicitatiekaart van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Per 1 september is Metafoor Onderwijs al 15 jaar lid. En onze directeur Sandra Schaft is actief lid van de werkgroep Onderwijs. In dit artikel vertellen we waarom de richtlijnen van de ABU zo belangrijk voor ons zijn en waarom je als school niet in zee moet gaan met een partij zonder dit keurmerk.
Het ene uitzendbureau is het andere niet. Sommige detacheerders voeren geen certificering en handelen als cowboys op zoek naar goud. Uitzenders verschillen qua karakter, motieven en werkwijze. Toch bestaan voor uitzendbureaus duidelijke richtlijnen. De ABU certificering staat garant voor een transparante werkwijze en eerlijke tarieven, waarmee leerlingen zonder vertraging de docenten krijgen die zij verdienen.
De bijdrage van de uitzendbranche aan de onderwijssector zit niet alleen in de plaatsing van flexkrachten bij acute problemen. ABU-leden hebben de ambitie om te adviseren op het gebied van loopbaanbeleid, begeleiding en scholing (ook van zij-instromers) en herplaatsingen in van-werk-naar-werktrajecten. De ABU kiest voor: openheid en transparantie, duidelijkheid over wat wordt geboden aan dienstverlening, verantwoorde tarieven, verantwoord marktgedrag en gelijkwaardige partnerschappen.
De HR-dienstverlener en de school werken met elkaar samen als gelijkwaardige partners, om zo goed mogelijk invulling te geven aan de vraag van de school. Een goede samenwerking is uitgangspunt voor een goede dienstverlening. Wij zijn altijd bereikbaar voor elkaar en spreken elkaar aan op elkaars verantwoordelijkheid. Opdrachten worden regelmatig met betrokkenen geëvalueerd.
ABU-leden leveren een bijdrage aan oplossingen voor het onderwijs. Oplossingen dragen bij aan het verkleinen van de problemen en nooit tot het vergroten ervan. Als voorbeeld: ‘het wegkopen’ van docenten hoort nadrukkelijk niet bij deze oplossingen. Wél het bemiddelen van docenten naar andere scholen als dit bijdraagt aan hun duurzame inzetbaarheid of hun persoonlijke ontwikkelbehoeftes. Door het creëren en faciliteren van gewenste mobiliteit behouden we mensen voor het onderwijs.
De school kan rekenen op heldere afspraken over de financiële investering van de dienstverlening. Daarbij neemt de HR-dienstverlener altijd voorafgaand aan de samenwerking de afspraken door en legt deze contractueel goed vast. Hierbij wordt een heldere checklist gebruikt. ABU-leden maken gebruik van de Checklist verantwoorde inhuur van flexibele arbeid, zodat de onderwijsinstelling de regie heeft bij de inhuur van een HR-dienstverlener.
Dan ben je ervan verzekerd dat deze dienstverlener voldoet aan verschillende eisen. Zoals de eisen van de Inspectie SZW, certificering door de Stichting Normering Arbeid, G-rekening, correcte facturering en vakantiegeld. En denk ook aan de naleving van de CAO voor Uitzendkrachten en de relevante onderdelen van de CAO van jullie onderwijsinstelling, met inbegrip van de bepalingen omtrent het salaris en andere arbeidsvoorwaarden, een actief antidiscriminatiebeleid en de Gedragscode Onderwijs.
Of over hoe wij meer richting kunnen geven aan jullie werving?
Neem gerust contact op, we gaan graag in gesprek.
Contact opnemen
Hoe bieden HR-specialisten het onderwijs waardevolle expertise?
Scholen krijgen oplossingen op de korte en lange termijn.
Lees meer ➜
Weet jij waarom niet? Lees het blog over de mismatch in het onderwijs.
Onderwijsvakbonden lanceren een petitie voor landelijke afspraken om de werkdruk van VO-docenten...
Lees meer
Lees meer